tisdag 4 oktober 2011

Staffetintervju med Filip Loman


Loman i action.
Foto: Ronny Olander

Idag har turen kommit till FIlip Loman. Denna lilla trollgubbe med dom magiska handlederna. Filip som har haft en besvärlig fraktur i handen under hela sommaren men som nu har kommit igång på riktigt igen. Frågorna är ställda av Hampus Olsson.

1. Loman, ett ganska ovanligt efternamn. Vart kommer detta ifrån? 
-Ja det är väl inget Svenssonnamn precis. Jag är inte helt säker på var det kommer ifrån, men jag har svagt minne att det härstammar från Medelpad. 

2. Du som sett större delar av försäsongen från läktarplats pga din skada, hur tycker du det sett ut? 
-Ja, skadan var helt klart en stor missberäkning för mig, vad ska jag säga om försäsongen. Känner igen upplägget från förra gången Conny var tränare för Åstorp. Tycker att det har varit bra fart på spelarna som kört på och ingen har vikit ner sig. Ruskigt roligt att se brottarträningarna, där 36-åriga Andy imponerade stort på mig. Saknar dock att vi inte fick springa i grusgraven i Kvidinge, det kan man kalla jobbigt…!


3. Som sagt har du varit skadad ett tag, hur känns det nu när du är tillbaka och ser spelet annorlunda ut nu när du ser det som spelare istället? 
-Man kanske kan se lite mer i detalj när man ser det från sidan. När man spelar hinner man inte reflektera över det lika mycket. Det har hjälpt mig en del att sitta och kolla på träningarna, till exempel hur man bäst ska kunna avgöra vad som är bäst i olika matchsekvenser m.m.

4. Din bollteknik och förmåga att få med dig bollen hur du än gör är ju utomordentlig, hur ofta tränar du hemma på gården? 
-Man tackar för denna komplimang. Naturligtvis ligger det väldigt mycket träning med klubba/boll bakom detta. Nuförtiden är det inte mycket att stå och skjuta och dribbla på gården. När jag var mindre däremot trixade jag ruskigt många timmar, jag vill inte ens räkna på hur många timmar man har stått där, det rör sig nog om många tusen timmar.

5. 1a, 2a och 3e plats i serien, vilka lag tippar du på?
-Det var inte en helt enkel fråga, men jag tror det står mellan 5-6 lag som kan vinna serien. Jag tror att vi själva har en bra chans att vinna. Tror även Malmhaug och Södradal kan ha bra chans att komma bra i serien. Även Gårdarike och Ramlösa kan vara med och kriga, Gårdarike imponerade stort i första matchen när man vann med 23-4!


6. Hur många poäng slutar du på i år? 
-Brukar sätta upp mål för mig själv hur många poäng jag ska göra men har inte gjort det i år, på grund av min skada. Är lite osäker vad jag själv står eftersom jag inte har en försäsong med så mycket träning. Tror det kommer gå lite upp och ner för mig i år, så jag har inte för stora förväntningar på mig själv. Det hade förstås varit roligt att slå mina 32 poäng från förra säsongen i ettan! :)

Vi tackar Filip och önskar honom lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar