tisdag 15 november 2011

Thomas om U-Laget


Foto: Thomas Wiphagen

U-laget vann sin senaste match mot Hjärnarp med hela 19-1. Detta med en väldigt ung spelartrupp. Vi har kollat läget med Thomas såhär långt in i serien.

1. Ni har nu spelar ett par matcher! Hur tycker du det har sett ut?
- Det ser väldigt bra ut. Vi har en fin stämning i laget och de äldre spelarna tar väl hand om de yngre. Hoppas alla tycker det är roligt att spela i detta U-lag.

2. Där är många unga spelare som får chansen att prova på. Hur ser du på det med tanke på att du även tränar pojklaget?
Känns det som dom tar större kliv av att få spela seniorbandy också?
- Vår målsättning är att de flesta skall få en chans att spela i U-laget någon gång under denna säsong. Jag personligen tycker det är bra, oftast går det lite fortare. Både vad det gäller löpningar, passningar och framför allt det fysiska spelet. Tycker de spelare som varit med har lärt sig att vårda bollen på ett bättre sätt. Man spelar också lite mognare och det finns oftast en tanke bakom passningar, skott och markeringar. Jag har haft dessa killar sen de var sex år. Så det är klart jag känner de rätt så bra och jag vet vilken kapacitet som finns. Det är fantastiska killar att jobba med.

3. Det är ofta lite olika spelare som är med. Känns det svårt att planera när man inte vet från match till match vilka som ska vara med?
- Ja både och. Conny, Peter och jag har en bra dialog om hur det kommer att se ut inför matchen. Conny har ju även gett oss lite riktlinjer på hur vi skall spela. Det är viktigt att man har en del spelare som kan spela på fler platser i laget och det gör ju att man får stuva om så att vi får ihop våra kedjor. Vi kör ju alltid med tre kedjor, så att så många som möjligt kan vara med. U-laget är ju till för att spelarna skall utvecklas, så, man är rätt inställd på att det blir olika spelare från match till match.

4. Det känns som hela klubben är på gång för tillfället. Alla lag spelar bra! Du har varit aktiv i klubben länge. Har du någon förklaring eller har jag fel?
- Jag håller med, tycker det är bra flyt just nu i klubben. Vad det beror på är nog att vi har en hel del "föredettingar" som spelat innebandy under en väldigt lång tid och som nu har sadlat om och blivit tränare istället, eller tagit någon annan roll inom klubben. Detta tror jag är den största skillnaden. Kunskapen om vad som krävs för att bli bra, handlar om många olika faktorer. Bra och varierande träningar, trivsel osv. Jag tror att vi är på helt rätt väg, det känns i alla fall bra.

5. Ni har inte haft så många matcher än med pojklaget. Varför?
- Tyvärr så hoppade två lag av och blev inte ersatta av några andra. Väldigt tråkigt men vi kan inte göra något åt detta. Det kommer att bli rätt så intensivt framöver. Nu vänta seriematcher, New Body Cup, Gothia och några turneringar.

6. Hur kändes det att göra ett så bra resultat i fredags med så många av "dina" spelare i laget?
- Riktigt bra! Jag är så imponerad av vad mina killar presterar i denna match. Man spelar just, tar för sig, springer, one touch, peppar varandra och tar skott. Vi är först i varje närkamp och då skall man veta att motståndarna inte var så små. Kul att vi har många målskyttar och passare. Synd bara att vi inte kunde hålla nollan. Vi gjorde ytterligare ett mål i slutsekunden, men de blev av någon anledning bortdömt. Och med hårt jobb så kommer också framgången, ytterligare ett bevis på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar